Kafferepet

Mål

Eleven ska: Bjuda på ett miljövänligt och rättvist fika med kaffe/choklad och/eller chokladkaka.

Syfte

Att veta var och hur kaffe och choklad odlas. Att förstå hur bönor blir färdig pro­ dukt och vem som gör vad i produktionen. Att bli medveten om hur vår konsumtion påverkar människor och miljö i andra länder. Att veta vad ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och choklad innebär. Att kunna koka kaffe och baka en chokladkaka.

Så här kan man göra:

Förberedelser

Världskarta. krav- och rättvisemärkt kaffe och en chokladkaka eller ett paket kakao tas med till klassrummet.

Sverige är världens näst största kaffekonsument per capita. Vad vet eleverna redan om kaffe respektive kakao? Vilka dricker kaffe, varför och hur kan man dricka kaffe? Tanke­ karta kan användas.

Hur blir det kaffe respektive choklad från buske, träd eller bönor till färdig kaffekopp och chokladkaka? Hur odlas de? Prata om ensidig odling i kaffeplantager och skuggkaffe i regnskog. Kemikalier och påverkan på naturen och på människors hälsa? Vad kos­ tar kaffe och vem tjänar pengar på det? Vad innebär ekologiskt och rättvisemärkt? Se Ekofakta.

Vad är bra och dåligt med att dricka kaffe? Hur kan vi som kaffe­ och chokladkonsumenter påverka människor och miljö/natur i andra länder? Är det viktigt att påverka?

Genomförande

  • Dela in klassen i par eller grupper som arbetar tillsammans med bakning och kaffebryggning. Planera vem som gör vad.
  • Leta efter recept på kladdkaka, t.ex. på Google. Titta vilka ingredienser som behövs och fundera på om det är andra produkter som också kan påverka miljön genom ett ekologiskt val. (socker, mjöl, smör). Koka kaffe med de apparater som finns till hands. Alternativt kokas choklad.
  • Besök om möjligt en butik och studera priserna på ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och choklad och produkter som inte är märkta. Beräkna priset på en kaffekopp som är ekologisk och en som inte är det och jämför. Läraren kan också ta med ett av varje till skolan för att jämföra, räkna och diskutera.

Redovisning

Fika tillsammans i klassen. Diskutera priset på ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och choklad. Om dyrare, är det värt det? Varför?

Utvärdera

Tips!

Naturskyddsföreningen har fina material om kaffe­ och kakaoodling som svarar på frågorna ovan.