Kolla – det blev en morot!

Mål

Eleven ska: Få skörda en grönsak som vi själva odlat.

Syfte

Att känna igen många grönsaker och veta varifrån de kommer. Att veta varför grönsaker är nyttiga. Att få följa en växt från frö till tallrik och lära sig vad plantan behöver för att växa och bli en färdig grönsak . Att kunna göra miljösmarta val av grönsaker.

Så här kan man göra:

Förberedelser

Ta med ett antal grönsaker till klassrummet. Välj både sådana som är odlade ekologiskt i närheten och andra som rest över hela jorden.

Samtala om de olika grönsakerna: Vad heter de? Varför är det nyttigt att äta grönsaker – berätta och samtala om näringsinnehåll och vad kroppen behöver. Var kommer de olika grönsakerna ifrån? Titta på kartan. Hur långt har grönsakerna åkt? Vad betyder trans­ porten för klimatet? Hur odlas de? Man kan odla grönsaker helt naturligt, eller med hjälp av kemikalier. Vilka för­ och nackdelar har de olika metoderna?

Beskriv hur grönsakerna ser ut, luktar och smakar. Skär itu dem och titta på insidan. Vilka grönsaker tycker ni är goda? Vilka grönsaker vill ni försöka odla? Gör en önskelista. Vilka passar att odla för er?

Genomförande

  • Ta med de frön som ni ska sätta, jord och krukor. Eleverna kanske kan ta med sig egna krukor hemifrån, annars finns det enkla små att köpa billigt hos trädgårds­ handlaren. Ett alternativ till krukorna är att använda enkla pallkragar som ni gör till era egna grönsaksland. Bestäm vad som fungerar bäst för er. Var ska krukorna stå? Vem ska ansvara för vattningen och hur lång tid tar det? Följ era växter i en växt­ dagbok där ni skriver och ritar vad som händer varje vecka.
  • För den klass som har sådana möjlig­ heter kan uppgiften bli mer spännande om odlingen kan ske i ett eget land på skolgården, på en odlingslott i en koloni­ trädgård eller annat stadsnära odlingsområde eller rent av hos en bonde.Även om man gör sin egen odling i krukor i skolan kan ett studiebesök hos en grönsaksodlare vara ett inspirerande inslag.

Redovisning

Skörda och smaka på era grönsaker. Kanske ordnar ni en hälsofest där ni smakar på era grönsaker, dansar och släcker törsten med vatten som ni smaksatt med t.ex. gurka, citron eller apelsin. Kanske kan ni använda era grönsaker i skolköket? Kanske kan er trädgård växa till en skolträdgård?

Gör en utställning med foton från ert arbete samt era grönsaksdagböcker. Vilka bjuder ni in?

Utvärdera