Maten – kroppens bränsle

Mål

Eleven ska: Kunna grundläggande näringslära.

Syfte

Att kunna de viktigaste näringsämnena i maten och vilka funktioner de har i kroppen. Att veta vilka livsmedel som innehåller olika slags näring. Att förstå hur man ska kom­binera en måltid för att få den näring vad man behöver. Att veta vad som händer om man får för lite av något näringsämne. Att veta något om oönskade ämnen i maten och hur man kan undvika dem.

Så här kan man göra:

Förberedelser

Samtala om maten i klassrummet: Vi behöver mat för att leva. Olika mat innehåller olika byggstenar: kolhydrater, protein, fetter, vitami­ner, mineraler, spårämnen osv. Vad gör dessa ämnen i kroppen och varför är de viktiga? Använd tavlan eller annat sätt att tydliggöra.

I vilka livsmedel hittar vi mycket av de olika näringsämnena? Protein finns t.ex. inte bara i kött utan även i ägg, mjölkprodukter, ärtor och bönor. Järn finns också i gröna grönsaker och bönor, inte bara i kött. Vitkål är mycket rikt på vitamin C, det är inte bara apelsinjuice som gäller, osv. I ekologiska produkter får man i sig lite mer av en del nyttiga ämnen.

Det finns också ämnen som vi inte vill ha i oss: kemikalier i form av bekämpningsmedel och tillsatser, fel sorts fett, för mycket av de nyttiga näringsämnena osv. Vad är E­-num­mer? Hur kommer de dit och varför? Hur kan man undvika dem? Se Ekofakta.

Genomförande

  • Dela in klassen i små grupper. Varje grupp väljer ett eller flera livsmedel som eleverna tror man kan hitta i affären.
  • Gör ett butiksbesök och studera livsmedlens innehåll på förpackningarna. Anteckna och ta med till skolan. Titta även på E­-nummer och om varan är märkt KRAV eller EU-eko­logiskt. Alternativt kan eleverna få i läxa att titta på förpackningar hemma.
  • Gör affischer/kollage med bilder på livs­ medel och deras innehåller av närings­ ämnen. Gör en egen affisch med varor som innehåller mycket tillsatser eller andra oönskade ämnen.
  • Låt eleverna planera en måltid som är god (elevens smak) och som innehåller balanserad mängd av de nödvändiga byggstenarna. Undvik de onödiga och onyttiga ämnena.

Redovisning

Sätt upp affischerna i matsalen, korridoren eller klassrummet och samtala om resultatet.

Samla måltidsförslagen i Klassens egen kokbok.

Utvärdera