Vad äter ni hemma hos dig?

Mål

Eleven ska: Möta olika matkulturer

Syfte

Att få en ökad förståelse om att vårt ursprung påverkar vad vi äter. Att få möta olika mat­ rätter och smaker från olika delar av landet och kanske andra delar av världen. Reflektera över vad det är som gör att vi äter just det vi äter.

Så här kan man göra:

Förberedelser

Ta med en Sverigekarta och en världskarta till klassrummet. Alla familjer kommer antingen från olika stadsdelar, landsdelar eller kanske tom världsdelar. Pricka in på kartan varifrån i världen som eleverna kommer ifrån med t.ex. en nål/elev. Samtala om vad olika ursprung kan spela för roll för vem man är och vilka matval man gör.

Genomförande

Kom överens om tillsammans vad ni ska ta reda på i de olika familjerna. Vad vill ni jämföra? Maträtter? Smaker och innehåll? Om man tänker på miljön eller hur husdjuren mår när man handlar? Skriv ner era frågor tillsammans så att alla får med sig samma underlag hem.

Låt eleverna göra undersökningen som läxa, kanske i samband med att de också har en matlagningsläxa som innebär att de ska delta i matlagningen hemma(eller laga själva, beroende på ålder).

Matlagningsläxan kan vara formulerad så här:

  • Du ska delta eller själv laga en måltid hemma.
  • Bestäm vad du/ni ska laga.
  • Beskriv hur du gjorde och vilka ingredien­ser ni använde. Var några ekologiska?
  • Hur blev resultatet? Är du nöjd?

Recepten kan användas till en gemensam kokbok som man sedan kan få med sig hem.

Redovisning

Eleverna gör en utställning om de olika famil­jernas svar. De kan göra modeller av trolldeg, skriva menyer, sätta upp foton, visa bildspel, ge smakprov osv Vad sägs om ett stort knyt­ kalas där alla familjer bidrar med sin specia­litet? Redovisningen går utmärkt att förgylla med musik från andra kulturer, att lyssna på andra språk eller dialekter som talas.

Utvärdera